English Version      
Membra:

Industria de credit de consum

Cod de conduita, principii de creditare responsabila

Industria de leasing

Cod de bune practici

 

Confertinta de presa 16 Mai 2006

Vezi prezentare ALB - Q1 2006 (.ppt 2.71 Mb)

Comunicat de presa Constituita

      In 2004, Asociatia de Leasing Bancar (ALB) a debutat prin a promova leasingul ca un serviciu financiar, ca o alternativa de finantare la creditul bancar. Membrii fondatori au reprezentat societati de leasing afiliate bancilor iar cresterea cotei de piata a Asociatiei pana la 60% din nivelul pietei leasingului din Romania a avut loc prin asocierea a noi membri ce reprezinta societati de leasing afiliate unor grupuri financiar bancare, captive unor vendori sau independente.

      Urmare a noului cadru legislativ care recunoaste prin OG 28 leasingul ca fiind o activitate de creditare alaturi de alte institutii financiare nebancare, Adunarea Generala a ALB, din data de 11 aprilie 2006, a votat in unanimitate deschiderea Asociatiei catre toate categoriile de institutii financiare nebancare, asa cum sunt ele definite in OG28/2006. Aceeasi Adunare Generala a decis schimbarea numelui Asociatiei in "Asociatia de Leasing si Servicii Financiare NeBancare - ALB". La aceasta data ALB reprezinta 60% din piata de leasing din Romania si concentreaza un total de 16 societati de leasing: Afin Romania, Alpha Leasing, BRD Sogelease, BT Leasing Transilvania, EFG Eurobank Leasing, Finans International Leasing, HVB Leasing, Immorent Romania, Italo-Romena Leasing, ING Lease, Motoractive Leasing, Piraeus Leasing, Raiffeisen Leasing, TBI Leasing UniCredit Leasing, Volksbank Leasing. In comparatie cu aceeasi perioada a anului 2005, numarul membrilor a crescut cu 8: Afin Romania, BTLeasing Transilvania, EFG Eurobank Leasing, Immorent Romania, Italo-Romena Leasing, ING Lease, Motoractive Leasing, TBI Leasing sunt membrii care au deschis portile Asociatiei in anul 2005 si 2006. La aceasta data Asociatia are cereri de asociere exprimate de societati de credit de consum precum si de alte societati de leasing independente.

      Totalul contractelor semnate de membrii ALB in cursul primului trimestru al anului 2006 insumeaza 361,8 milioane Euro, cu 63% mai mult decat la 31 martie 2005. Diversitatea finantarilor acordate sectoarelor economiei nationale reiese din faptul ca 31% (112 milioane Euro) din totalul finantarilor au vizat echipamentele cu scop industrial, 5% (17 milioane Euro) sectorul imobiliar si 64% (232,8 milioane Euro) sectorul transporturilor. In ceea ce priveste sectorul transporturilor, autoturismele detin o cota de piata de 46% (107 milioane Euro), vehiculele comerciale grele 27% (62 milioane Euro), vehiculele comerciale usoare 24% (55 milioane Euro) precum si alte tipuri de vehicule cu un procent de 3% din total.

      Din totalul finantatilor echipamentelor cu destinatie industriala o cota de 23% (26 milioane Euro) o reprezinta domeniul constructiilor, fiind urmata de echipamente IT cu un total de 21 milioane Euro (19%), echipamente destinate procesarii metalului cu un total de 16 milioane Euro (14%), echipamente destinate sectorului alimentar (8%),si sectorului petro-chimic (4%). Restul de 30% este reprezentat de finantarea altor categorii de echipamente.Trimestrul 1 al anului 2006 raporteaza si o finantare a echipamentelor destinate agriculturii in procent de 2%.

      Finantarea sectorului imobiliar este dominata de sectorul cladirilor industriale si comerciale cu un total de 90% (15 milioane Euro) in timp ce restul de 10%(2 milioane Euro) reprezinta sectorul rezidential.

      In comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut, finantarea sectorului vehiculelor la nivelul ALB a scazut cu 13%, in timp ce sectorul echipamentelor a inregistrat o crestere de 11% iar cel imobiliar de 2%.

      Clientii corporativi au atras cea mai mare parte (85%) din totalul finantarilor, urmati de componenta de retail (9%) si de sectorul public (6%). Din punct de vedere al duratei contractului de leasing, perioada cea mai des intalnita este de 3-4 ani (40%), urmata de cea de 2-3 ani (29%), 4-5 ani (18%), 1-2 ani (7%), peste 5 ani (3%) si de 1 an (3%) . Precizam ca, in cursul anului 2005, companiile membre ale ALB au efectuat plati catre bugetul general consolidat reprezentand impozite, taxe si contributii sociale de peste 74 milioane euro, aproape cu 55% mai mult fata de anul precedent (48,2 milioane euro). De asemenea, valoarea capitalului subscris de membrii ALB, conform standardelor IAS, depaseste 38 milioane euro, in 2005, cu 73% mai mult decat in anul precedent(21,9 milioane euro).

      In ceea ce priveste totalul pietei de leasing din Romania in trimestrul I 2006, un studiu efectuat de Asociatia de Leasing Bancar releva un total al activelor finantate de aproximativ 606 milioane euro. Cea mai mare cota de piata este inregistrata de sectorul companiilor subsidiare ale bancilor, cu 62 % din total, urmat de sectorul companiilor captive cu 23 % si de sectorul companiilor independente cu 15%. Cat priveste principalele domenii de finantare, sectorul transporturilor este dominant, cu 75 % din total, urmat de echipamentele industriale cu 21 % si sectorul imobiliar cu 4%. In dinamica, ritmul de crestere, intre totalul pietei din Q1 2005(Euro 390mil.) si cel din Q1 2006(Euro 606 mil.), este de 55% . In comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut finantarea in sistem leasing de catre societatile afiliate bancilor a inregistrat o crestere de 13%, in timp ce sectorul captivilor a scazut cu 12% si cel al independentilor cu 1%.

      Membrii ALB estimeaza pentru 2006 un total al bunurilor finantate in sistem leasing de catre membrii acesteia de 1,4 miliarde Euro. Estimarea volumului total la nivelul Romaniei pentru 2006 este de cca. 2.300 milioane euro, reprezentand un ritm de crestere, fata de 2005, de 15%. Analizand tendinta importurilor si vanzarilor de vehicule din ultima perioada, nu este greu de estimat ca, in cifre relative, leasingul, pe de o parte, va scadea pe segmentul auto, si, pe de alta parte, va creste pe segmentele echipamentului industrial si imobiliar.

      ALB considera ca, anul 2006 aduce, prin OG 28/2006 sansa de a se afla cifrele reale ale pietei de leasing, in special datorita standardizarii raportarilor catre BNR, cat si datorita procesului de autorizare a firmelor de leasing, de catre BNR. Membrii ALB spera, de asemenea, ca Parlamentul Romaniei va vota textul final al Legii de modificare a OG 51/1997, asa cum a fost el negociat anul trecut, dar in corelare cu OG 28/2006. Codul Fiscal este un alt text de lege care trebuie sa primeasca votul legislativului, cu amendamentele convenite, privitor la definitia leasingului operational si financiar, cat si la tratamentul fiscal(deductibilitatea) al provizioanelor de risc, impuse de OG 28/2006.

Bernd Kuenzel
Presedinte

Adriana Ahciarliu,
Presedinte Secretar General




  curs oferit de: curs-valutar-bnr.ro






























































PARTENERI